onsdag den 18. april 2012

Mere fra Afrika - huse, skoler, indkøb og legepladser


Som jeg skrev i forrige indlæg havde vi fuld program den uge vi var i Nairobi. Mine svigerforældre var dernede samtidig som os, fordi min svigerfar underviste dernede ugen inden vi kom. Derfor kunne vi planlægge det sådan, at de blev en uge ekstra og passede Elliot og Olivia de dage min mand og jeg var ude og kigge på huse, områder og skoler.

Vi tog fra hotellet hver morgen ved 9 tiden og var så tilbage sidst på eftermiddagen fyldt med indtryk. Ungerne nød i fulde drag at plaske i poolen og leget på legepladsen med farmor og farfar, mens vi var væk.

Vi så nogle helt vilde huse (som dette på ca. 350 m2), som var alt, alt for stort og dyrt, men en oplevelse at se. Husene er store dernede og mange af den er bygget således at man kan have sin hushjælp boende (jo, jo sådan en har de fleste dernede), faktisk er det helt normalt både at have en chauffør, gardner, Nanny - i nogle tilfælde en til hvert barn, husholderske, kok eller vagt. Mit indtryk er, at de fleste har 2-3 personer ansat. Det er en helt anden værden og et helt andet liv. Nu skal vores børn jo gå i børnehave/skole dernede og jeg skal til at starte med gå hjemme, så mon ikke vi kan klare os med noget mindre...


De børnehave vi besøgter dernede, var allesammen helt fantastiske. Børnene er blevet optaget på de to vi syntes var de bedste (vi så 5 i alt), så nu skal vi bare beslutte hvilke sted vi syntes er det helt rigtige.



Elliot var med ude og se de fleste af skolerne, og de to steder vi endte med at få plads, løb han bare direkte ud på legepladsen og gik i gang med at leget med legetøjet, sandkassen og de andre børn - børn er altså fantastiske, de hopper bare lige ud i tingene.

Det blev også til et par timer i Windsor countrey club, et dejligt, dejligt sted med opvarmet pool, smuk golfbane og tennisbaner, hotel og restauranter, helt sikkert et sted vi vil besøge ofte mens vi bor dernede.


En af de ting jeg var rigtig spændt på, var indkøbs mulighederne. Lige som alle andre steder i verden var udvalget bedre nogle steder end andre, men i de store supermarkeder er det større end i de største supermarkeder herhjemme, hvilke kom meget bag på mig - man skulle ikke tro at det her var midt i Afrika vel?




Krymmel og kagepynt

Vi fandt ikke "huset" da vi var dernede, men har fundet en møbleret lejlighed som kan opsiges med en månedes varsel, en slags lejlighedshotel, hvor der er 80 lejligheder i alt, fitnesscenter, pool og fælles vagter og sikkerhedssystem. Så nu ved vi hvor vi skal bo de første par måneder mens vi leder efter det helt rigtig hus.



Og så bliver jeg altså lige nød til at vise jer det her. En af aftnerne var vi ude og spise på en cafe, som vi viste havde en legeplads - det har en del af cafeerne dernede og det er jo genialt i sig selv. Men det der gjorde det hele endnu mere fantastisk, var at den var bemandet dvs. at mens mor og far sad og spiste deres mad færdig, så kunne ungerne lege på en skøn legeplads, hvor der var to damer ansat, kun til at lege med og passe på børnene - se det er genialt. Bordene var placeret rundt om legepladsen, så man hele tiden kunne sidde og se ungerne.

3 kommentarer:

  1. Med de huse, country clun og de supermarkeder, så skulle man næste tro at det var USA I besøgt. Men det vidner jo bare om hvor store kontraster man kan finde i et land som dette.

    Hvor bliver det bare spændende for jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kontrasterne er store dernede.

      Slet
  2. Hvor bliver det spændende. Jeg glæder mig til at følge jeres nye tilværelse.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...